sábado, 18 de fevereiro de 2012

el mal soldáu

Xugábamos a "los fugaos" ente los castañeos de L'Artosa y les camperes siempre verdes del Mayáu Solís. Ellí arriba vivía nuna casuca de piedra, malpenes un piteru, un paisanu que fuera guerrilleru de la partida de Mata. Paezme que se llamaba Arcadio, pero tol mundu lu conocía como Kakaramiáu. Yera un home raru y alcuando desapaecía tres los montes díes enteros, por más que s'empeñaben los compañeros de fuxida n'encamenta-y prudencia y un aquello de disciplina, él siguía a lo suyo: dexaba'l grupu y cuando-y pintaba volvía con ellos a la Peñamayor o al Picu Polio. 

Cuando la xente de Mata evacuó a Francia dende Bañugues nun barcu fletáu por Indalecio Prieto, Kakaramiáu quedó descolgáu pel monte y nun tardó en cayer en manes de la Brigadilla. De la que lu prindaron nun se-y escurrió otra estratexa que la de facese'l llocu. Preguntáron-y cómo se llamaba y él faciendo grandes aspavientos colos brazos contestó namás un soníu, una rareza: "¡Kakaramiáu!". Recibió los primeros güelpes y a cada nueva pregunta respondía siempre lo mesmo, aquel grañíu: "¡Kakaramiáu!". Tuvieron a piques de matalu ellí mesmo, cuidando que-yos tomaba'l pelo, sicasí un oficial de la Guardia Civil, que diba ente aquellos matones, impidiólo pistola en mano y consiguió llevar a Arcadio énte un xuez, qu'en vista de los repetíos "kakariamiaus" y esparabanes colos que'l reu contestaba a les sos entrugues, dictaminó qu'aquel home nun taba bien de la cabeza y ordenó que lu internaran na Cadellada. Salió del manicomiu unos pocos años después y volvió a los montes pelos qu'andara fugáu con Mata. 

Conocílu naquella casuca de piedra con mio padre, al que tenía en fonda estima porque fuera compañeru del nuestru tíu Lisio na fábrica de la Duro enantes de la guerra. Ende, mientres echaba maízos a les pites que tenía sueltes per un prau y liaba pitos de Caldo, cuntábanos una y milenta veces cómo llograra engañar a los facistes entamando'l Kakaramiáu. Tamién dicía, en voz baxo, que si s'armaba otra guerra, a él nun diben garralu despreveníu, tenía perende aculló, n'esconderites que namás él conocía, suministro bastante de bombes de mano y dinamita pa machacar a una Falanxe entera. 

Un poco más tarde xubíemos hasta'l Mayáu un garrapiellu de guajes politizaos a facer "supervivencia" y xugar a que nos entrenábemos pa unes futures milicies revolucionaries siguiendo a ún que yera un poco más mayorucu y de la Juventud Comunista. Nuna d'aquelles xornaes de "maniobres" sorprendiónos Kakaramiáu con una escopeta de postes y una cachaba inmensa al llombu. Apaeció de sópitu soltando cagamentos y vives a la República y al Socialismu. Echémonos toos cuerpu a tierra, muertos de mieu, cuidando qu'un llocu taba pa achuquinamos, hasta que reconocí naquella figura quixotesca al amigu de mio padre y énte'l plasmu y l'admiración de los mios camarades, llevantéme saludándolu pol so alcuñu. Baxó la escopeta y al ver qu'ente los nuestros armentíos de combate resaltaba una tímida bandera encarnada cola foz y el martiellu, respiró fondo: "¡Cagon mio estampa, pensaba que yéreis facistes, d'esos de la OJE, que vienen dacuando per equí y más d'una vez me tocó escorrélos!". 

Nun se puede describir la euforia qu'invadió a aquel paisanu en sabiendo qu'había un garrapiellu de guajes dispuestos a convertise en voluntarios d'unes futures milicies revolucionaries. Ufiertóse bien lluego a instruímos, invocando la so probada esperiencia como guerrilleru y enantes como soldáu del Batallón de Mata. Nós tamién tábemos desllumaos énte aquel momentu hestóricu nel qu'un ex combatiente republicanu de verdá contactaba col nuestru grupu y nos brindaba'l so apoyu. 

Unes selmanes más tarde cuando volvimos al Mayáu, Arcadio esperábanos con un regalu estraordinariu. Cola so navaya y la so mañosería fabricáranos unes cuantes pistoles y dalgo paecío a metralletes de madera pa que pudiéremos cumplir afayadizamente la nuestra preparación como futuros milicianos. "Con unes armes como estes, de madera, adiestránomos nes Juventudes Socialistas pa preparar la revolución del 34", díxonos, de la que nos facía entrega del arsenal con gran solemnidá. 

Por encamientu del nuestru cabezaleru, aquel rapaz un poco mayorucu de la JCA, aceptamos l'armamentu de Kakaramiáu, pero decidimos prescindir de los sos servicios como instructor, dalgo qu'él, llonxe de tomar a mal, entendió perfectamente: "Tenéis razón. Los verdaderos revolucionarios fórmense solos, col valor y la voluntá que-yos sal del corazón como únicos maestros". 

Agora dame la risa pensar en quién taba peor, si aquel estrafalariu superviviente de la llucha nel monte o nós, que debíemos tener trece o catorce años y el nuestru camarada-comisariu de la JCA, dieciséis, si los tenía. Pa nós aquello nun dexaba de ser la continuación de los nuestros xuegos d'indios y vaqueros, o de los Homes de Harrelson. Da la risa agora, pero daquella tomámoslo mui a pechu. En casa dicíamos que díbamos de monte y como yera al Mayáu Solís, que taba a media hora, más o menos, monte arriba de les nuestres cases, dexábenmos tan tranquilamente.

Nuna ocasión, sicasí, tuvimos l'aquello d'alcontranos al enemigu real bien cerca. Debió ser alrodiu l'añu 80, enantes del 23 F. Taba too mui revuelto, según se dicía mui comunmente y una tarde de la que subíemos al Mayáu, al pasu de L'Artosa, onde taba llantada l'antena retresmisora de Radio Juventud de Asturias, La Voz de las Cuencas Mineras, la emisora que'l Movimientu creara cuantayá pa contrarrestar la influencia de la Pirenaica y de Radio París, atopamos desplegáu un destacamentu de militares. Seríen media docena, los que cabíen nel Jeep qu'había apostáu al empiezu del camín qu'empobinaba a l'antena de la emisora. Dende la carretera al Mayáu podíemos acolumbrar los soldaos coles sos armes reglamentaries custodiando la estación radiofónica.

El primer deséu que nos ximielgó fue'l de volver pa casa, a la espera de díes más tranquilos pa prosiguir el nuestru programa d'adiestramientu revolucionariu. El cabezaleru del grupu, el de la JCA, encargóse de quitánoslo de la mollera, faciendo valer la so autoridá: "¡En momentos difíciles ye cuando meyor se preba'l valor!", díxonos, como si la personalidá de Kakaramiáu s'hubiere apoderao d'él. Siguímoslu como corderinos hasta'l nuestru campamentu del Mayáu, teníemos la sensación de tar viviendo nuna película y de que too aquello nun yera real, pero sucedía.

Alcuérdome bien d'aquella tarde, fuimos a la casuca de Kakaramiáu a poles nuestres armes de madera, informámoslu de los movimientos de tropes enemigues en L'Artosa. Despliegámonos peles camperes del Mayáu Solis, cuerpu a tierra. Nun paecía mui probable qu'aquella media docena de soldaúcos, seguramente del Milán d'Uviéu, abandonaren la so custodia pa xubir hasta aquel altu. 

Nel nuestru xuegu, naquella película, sicasí, too yera posible, mesmo'l mieu que nos facía tremar coles armes de xuguete nes manes, arrastrándonos pel prau en diferentes posiciones. Yo taba tan metíu nel xuegu que cuando de sópitu sentí movese la yerba delantre mio, como si dalguién invisible la fuere pisando, gaché la cabeza, aperté la mio metralleta de maera y zarré los güeyos. Tuvi valor p'abrilos en sintiendo mui cerca dalgo asemeyao a un xiblíu ente dientes. Zarrélos con tol alma al ver la boca abierta y la cabeza d'una culiebra, qu'entós paecióme como la d'un Cuélebre o una Mamba Negra, sentila pasar raspiándome'l llombu, los brazos, les piernes, nun sé cuanto tiempu pasé colos güeyos zarraos, ensin moveme, colos deos aformigaos d'apertar la metralleta de maera. En recobrándome, cuando ya m'atreví a abrir los güeyos y alzar la cabeza, decatéme que tenía los pantalones moyaos. 

Nun volví a xugar "a los fugaos" dende aquella tarde. Los otros guajes del grupu llamáronme de too: cobarde, desertor, disidente... A lo primero afectábame, sentábame como un tiru.. Munches veces, después, na vida, llamáronme coses peores, seguramente porque se me debe notar que nun debo ser lo que s'entiende por un bon soldáu. Foi lo mesmo qu'ún percibió acabante recobrase del pasu de la culiebra: si dalguna vez se requeríen los mios servicios pa unes futures milicies revolucionaries, nun diba escapar al destín, escondeme, desertar, eso sí, si hubiere de tar ente los primeros en tirase cuerpu a tierra col fusil, quixere más tar ente los últimos, nes postreres files de la reserva. Non por falta de valor, por resquildu a les culiebres y porque nunca tuvi, lo que se diz, el pulsu firme nin mui bona puntería.

Sem comentários:

Enviar um comentário